woensdag 24 februari 2016

Farmer's daughter bijna affo

Jááááren geleden zat ik op een zaterdag in de sfeervolle winkel van Liesbeth, in Frederiksoord. Daar, bij Quiltservice, volgde ik een workshop "Farmer's daughter" o.l.v. ??? Patroon plus uitleg op papier en stap voor stap snijden, naaien totdat je eerste blok klaar was.
    Ik had het virus te pakken en de top was in redelijk korte tijd genaaid. Hoe kort precies kan ik niet zeggen, aangezien het om heel wat jaren geleden gaat...Maar de top was snel af.....

...................................................................
................................................................................
.............................................................................................

...... en dan volgt het leed dat 'rijgen' heet...met wit katoenen rijgdraad, met de hand uiteraard....


...............................en eigenlijk begint het echte werk daarna pas.........................................


Het quilten, dus het dubbelen van de achterkant, tussenvulling en patchwork top.
Pffff, nooit mijn favoriete werkje geweest. Toch heb ik nog enkele banen met de hand gequilt. Op de foto zijn de vage lijnen nog te herkennen. Deze zullen wel verdwijnen na een wasbeurtje zodra de quilt af is.



Dit jaar, 2016, is voor mij ook een jaar van Ufo's (unfinished objects). En die vereenzaamde, halfbaksels haal ik tevoorschijn. Wapper ze uit, bekijk ze, koester ze, en maak ze nu écht af.....

              (of niet, want ook mijn tijd is kostbaar)
 
restje van DMC perlé


Maar goed...in het kader van de "ufo wordt affo" heb ik de Farmer's daughter uit de antieke kast gehaald en nu echt gedubbeld. Daarvoor heb ik, buiten mijn comfortzone, het knopen toegepast. Dus met katoenen draad (in dit geval perlé van DMC) de draad doorgehaald en met dubbele chirurgische knoop vastgemaakt en op ca. 2,5 cm afgeknipt. Door dit volgens een vast patroon te doen met weinig tussenruimte ontstaat er (ook aan de achterkant) een regelmatig patroon. Deze manier wordt wel vaker toegepast, maar had het zelf nog niet eerder gedaan.



Vandaag de laatste rijgdraden verwijderd en de randen gelijk geknipt. Morgen kijken of ik nog een blauw stofje heb voor de bies, en dan.....AFFO :) 

patroon op achterkant



















alleen nog de bies :)

2 opmerkingen:

felisa zei

Wat een mooi resultaat! Dat geeft straks vast een fijn gevoel, zo'n affo! Ik heb nog nooit gequilt, en het lijkt mij ook niet wat om te doen, eerlijk gezegd. Maar ik vind het wel prachtig om te zien!

ria vogelzang zei

Toch fijn als het eindelijk dan bijna af is, he?! En een plaatje geworden!!